foLLOweRs

weLcome yaa to my OFFICIAL BLOG ^^,

23 July 2012

bersihkan HATI

Views




Kita hanya manusia biasa , selagi kte bernama manusia  selagi tu la kita hanya la hamba ALLAH yang penuh kesilapan.Namun mengapa manusia harus mewujudkan petelingkahan sedangan ALLAH memberikan rasa sifat sayang menyayangi antara satu sama lain.
Haruskan kita sebagai manusia mendidik hati untuk perkara tidak baik , kita diberikan akal untuk berfikir apa yang kita lakukan betul ataupun tidak tetapi sifat manusia ini sukar untuk puas..
tak puas dengan apa yang dilakukan , tiada  manfaat puas dengan menyakiti hati orang lain melainkan kita sendiri telah pun mendidik hati untuk menjadi seorang yang angkuh , takbur , riak dan ego.Kita sebagai manusia mampu untuk mengawal emosi tetapi fitrah manusia sering membuat kesilapan , namun dari perasaan yang amarah itu kita tak mampu kawal ALLAH berikan akal untuk berfikir..fikir lah sejenak apa yang aku dapat jika amarah ? 
sekiranya kita menggunakan akal..kita mampu fikir sebentar jika tak mampu mengawal , dengan memarah mengeluarkan kata kesat lantas kita melukai hati orang...Itu yang dipanggil kepuasan ? menyakiti hati antara satu sama lain ? Ruginya kita sebagai manusia sia-sia kan peluang hidup dengan mendidik hati dengan cara macam tu , kesian pada hati dan pada diri kita sendiri secara tidak langsung mensia-sia kan nikmat kehidupan.
ALLAH memberikan kita hidup sampai saat ini untuk memberi peluang kita bertaubat , 
alangkah sayangnya ALLAH pada kita.
Dia menemukan kita dengan seseorang yang mampu bawa kita kejalannya tetapi kita 
mensia-siakan orang itu , sedang kan dia sering mengalah kerana dia tahu manusia boleh berubah.ALLAH maha adil maha mengetahui , andai kita disakiti dicaci dihina dimaki sekalipun dia memberi sifat kesabaran serta akal supaya kita sebagai manusia harus bersabar kerana jika kita bersabar akan ada hikmah yang menanti tetapi kenapa SABAR itu harus ada had  nye ? sedang kan itu sebahagian dari ujian bersyukur lah kita diberi ujian kerana ALLAH sayangkan kita DIA perhatikan kita.ALLAH maha adil DIA beri kesakitan pada kita supaya ia dapat erti kifarah dosa pada setiap hambanya dari situ dosa lampau kita mampu dihapuskan , ALLAH terlalu menyanyangi hambanya..bersyukurlah kita masih hidup , masih berupaya untuk bertaubat maanfaat lah kehidupan ini selagi kita bernafas..bersihkan hati dari sifat takbur , ego , riak dan angkuh.Selagi kita hidup di dunia yang sementara ini selagi itu lah , kita diuji dan terus diuji jangan merunggut hadapilah dengan tenang , kita harus tahu kita ada ALLAH.Abaikan manusia yang sering menyakiti hati mu dengan sabar , minta maaf lah jika itu dapat mengeratkan hubungan beralah lah hikmahnya kita dapat mendidik hati berterima kasih lah...hidup ini terlalu singkat jika kita sering menyakiti antara satu sama lain.

maceh , sudi bace - -'

No comments: