foLLOweRs

weLcome yaa to my OFFICIAL BLOG ^^,

02 February 2012

rupa dan pakaian sebalik diri sebenar

Views


manusia mempunyai pelbagai ragam , ada yang skema belebihan sangat pun susah sebab ad segelintir manusia bersikap tak puas apa yang dimiliki nie susah nk merasa senang dalam hidup.Dan mulalah mengambil kesempatan diatas kebaikan seseorang,seseorang yang punya perasaan kasihan diajar tentang adab tetapi macam mana pulak sebaliknya ? mereka diajar tentang adab tapi kurang amalnya tulah dipanggil KURANG ADAB n lebih mudah KURANG  AJAR . manusia seperti ini payah kite jumpe walaupun kite sering mendengar tetang prihal kewujudan puak seperti ini dari orang lain.

cerita 1 : shima seorang mahasisiwi cukup ramah.namun sikap dia yang baik budi , sopan ,ringan tulang dia diperhati oleh aiman seorang mahasiswa senior kepada shima.aiman yang tertarik dengan sikap shima mula memerhati dan terus memerhati shima dari jauh namun aiman menceritakan dia jatuh hati kepada shima kt kawan kimi baik dia lastly kimi bantu aiman mendapatkan no phone shima tetapi tak dapat n lama kelamaan kawan-kawan shima yang bagi.then diorg kwn dan terus berkawan dan keperingkat lebih dari seorang kawan.tetapi rupa aiman yang skema , blur - blur bukan lah penentu hatinya . shima mula tak selesa dengan aiman yang terlalu memaksa dan inginkan shima bukti cinta nya pd aiman.shima bukan lah mangsa aiman yang jatuh dalam dakapannya..shima akhirnya tawar hati dan putuskan hubungan,shima tak rase sesal tapi kasihan dngan keluarga aiman yang susah..akhirnya hidup aiman terjerumus dalam maksiat shima..teruskan life dia =)

cerita 2 : rupa paras yang cantik , kacak menjadi tatapan di setiap mata-mata nafsu yang memandang tetapi hati - hati rupa paras yang ala kada pun mengayat sikit pun bole jugak hati yang keras menjadi lembut itulah manusia lidah bercabang.bijak gunakan kata-kata lembutkan hati padahal niat jahat seiring dengan kata-kata manis jugak.daniel merupakan pelajar ulangan yang sangat brmasalah tetapi dia pandai berkata-kata
berapa mangsa yang telah dia prmainkan,yang tak pernah serik untuk bertaubat.hidup nya kemewahan yang dia jajakan untuk orang hormatnya tetapi sebalinya orang hilang hormat.rupa tak seberapa pun jika pandai ngayat,payah jugak bukan.. ?

pokok pangkal tanya sama hati n iman 

kadangkala kite nieyh nudah tertipu dengan rupa seseorang yang kite sendiri payah untuk menerima itu
ke dia , sedangkan kite tak nampak pun muke dia ada niat jahat.tetapi dari rupa kite mengenal seseorang itu ? atau kite diajar menilai seseorang dari rupa dia ?

buruk
hodoh
muke ganas
samseng

cukup untuk kite menilai seseorang itu dari rupa ?

manakala yang

cantik
hansem
lawa
cute
kacak

itu yang terbaek ?? layak berkawan . dijadikan suami ?


ALLAH telah pun berfirman carilah pasangan dari ilmu agama dia , bukan dari rupa , harta dan juga kebendaan tiada yang hak milik kekal dalam dunia nieyh kite hanya meminjam.
kehidupan kita tak lepas dari diuji , semakin kite nie diuji semakin dekat diri kite dengan ALLAH . kite diuji menjumpai orang seperti ini mungkin kita mendapat sesuatu pengajaran kebaikkan atau sebaliknya.apa-apa pun terjadi bersyukurlah kite masih diuji,sebab ALLAH menyayangi kite =)

maceh , sudi bace - -'

No comments: